marketing mobilny


Jak podaje Wikipedia marketing mobilny może odnosić się do dwóch form komunikacji marketingowej. Pierwszy najbardziej nowoczesny i bardziej istotny to marketing wykonywany za pośrednictwem urządzenia mobilnego np. telefonu komórkowego. Drugi bardziej tradycyjny to marketing za pomocą przekazów ruchomych, na przykład jeżdżące billboardy, pokazy drogowe.

W naszym blogu będziemy zajmowali się tylko marketingiem wykonywanywanym za pośrednictwem urządzeń mobilnych

 

Zarys historyczny

Marketing mobilny w ujęciu nowoczesnym pojawił się na rynku wraz z upowszechnieniem się SMS-ów na samym początku pierwszej dekady XXI wieku. Na początku upowszechnienie się marketingu mobilnego było widoczne w Europie i w Azji. Po raz pierwszy firmy zaczęły zbierać numery telefonów, na które następnie były wysyłane treści marketingowe, zarówno te pożądane jak i nie. SMS stał się kanałem komunikacji wypierającym coraz bardziej z rynku e-mailing jak i inne tradycyjne formy marketingu. Aby zapanować nad rozwijającym się kanałem, który coraz częściej był wykorzystywany w niewłaściwy sposób powstały dwie organizacje (IAB - Interactive Advertizing Bureau, MMA - Mobile Marketing Association) mające na celu stworzenie wytycznych do dalszego rozwoju tematu jak i ewangelizację rynku z podstaw dotyczących tego narzędzia.

Obecnie w większości krajów w Europie wysyłanie SMS-a do użytkownika musi być poprzedzone wcześniejszym udzieleniem zgody na otrzymywanie treści marketingowych od konkretnej firmy. W Polsce powołany został GIODO - (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych), który we współpracy z URTiP a obecnie UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej) dba o cywilizowany rozwój mobilnego Marketingu.

Mobilny marketing do Stanów Zjednoczonych dotarł z około dwuletnim opóźnieniem. Pierwsza zarejestrowana kampania miała miejsce w roku 2002. Obecnie szacuje się że w samej tylko Europie wysyłanych jest około 100 milionów SMS-ów reklamowych miesięcznie. Coraz częściej reklamodawcy stosują też opcje abonamentowe. Wymagane jest jednak umożliwienie abonentowi w każdym momencie przerwanie subskrypcji.

Cechy Marketingu Mobilnego

  • zawsze i wszędzie bardzo osobisty, spersonalizowany przekaz
  • precyzyjne i natychmiastowe dotarcie do grupy docelowej
  • łatwa, dynamiczna i elastyczna interakcja z odbiorcą
  • wysoki poziom skuteczności
  • wskaźnik nowoczesności i otwartości firmy
  • wymierność – precyzyjne monitorowanie kampanii, budowa bazy

Narzędzia Marketingu Mobilnego

  • SMS - ten rodzaj marketingu mobilnego cieszy się najwyższą popularnością
  • MMS
  • WAP
  • voicemailing
  • zaawansowane mkupony
  • mobilne płatności
  • zaawansowane aplikacje Java, widżety
  • mobilny marketing wirusowy